رفتن به نوشته‌ها

نماز واقعی (6-رکوع)

بسم الله الرحمن الرحیم

به نام خدای علی علیم
در قسمت های گذشته به بررسی، تعبیر و تفسیر آیات و ارکان نماز پرداختیم
و تا واکاوی قنوت پیش رفتیم
یکی از ارکان بسیار مهم و مرموز نماز رکوع است
تا جایی که در حدیثی اوج بندگی انسان رکوع بیان شده است
خداوند با اینکه ارکان دیگری از نماز همچون سجده کردن وجود داشتند اما هویت نماز واقعی را این عمل معرفی می کند
تا جایی که در آیات قرآن خود برای بیان کردن اوج و حالت احسن ایمان و نماز و عمل به شریعت الهی به مردم دستور می دهد

و ارکعوا مع الراکعین

یعنی با رکوع کنندگان، رکوع کنید
از جمله رازهای دیگر آن است که خداوند آن را شاخصه تشخیص ولی خود قرار داده است
و یکی از عجیب ترین وقایع تاریخ اسلام در آن رقم خورده است
آنجا که امام علی علیه السلام به نیازمندی در حین نماز خود انگشتر خود را اعطا می کند
قنوت ذکر خاصی ندارد و اندازه آن می‌تواند بلند یا کوتاه باشد
اما آنچه مهم است آن است که ملاک ایمان عملی ما باشد
علی در هر یک از حالت‌های نماز خود می‌توانست انگشتر خود را ببخشد اما آن را در رکوع بخشید.

خداوند می‌توانست ما را به هر کدام از ارکان نماز سفارش کند اما ما را به رکوع سفارش کرد.

این ها جای فکر کردن دارد
خداوند وقتی که می‌خواهد اوج تسلیم بودن و عبادت و بندگی ابلیس و فرشتگان را بکار ببندد. از آنها می‌خواهد که به آدم سجده کنند
و سجده اوج خضوع بندگی و عبادت است
رکوع ما بین سجده و قنوت و قرائت قرار دارد
ما در قرائت بیان میکنیم، می‌خواهیم، سخن می‌گوییم و دعا مینماییم و در سجده به مدح و ستایش خداوند و خضوع در برابر او میپردازیم
در حقیقت رکوع پیوند بین صحبت با خدا و خضوع در برابر اوست
یعنی میبایست مکمل و پوشش دهنده هر دو آنها باشد

ما اگر از خداوند چیزی را بخواهیم اما برای به دست آوردن آن عملی انجام ندهیم کاری از پیش نمیرود
و اگر ساعتها و روزها به عبادت و خضوع در برابر خداوند بپردازیم اما ایمان عملی نداشته باشیم عبادت مان پشیزی نمی ارزد.
در حقیقت رکوع نماد ایمان عملی است.
اگر سالها از خداوند چیزی را بخواهیم اما نسبت بدان علم و آگاهی نداشته باشیم از آن کم بهره خواهیم برد.
اگر سالها عبادت و خضوع کنیم اما عبادت و خضوع مان همراه با علم و آگاهی نباشد عبادت مان کم بهره است

رکوع که پیوند این دو است نماد علم و اگاهیست
اگر سالها از خداوند بخواهیم و خود را مدافع راه او نشان دهیم اما خود را توانمند نسازیم تلاشمان ادعایی بیش نیست
اگر سالها خدا را عبادت کنیم اما در زمینه هایی که می‌توانیم خود را توانمند نسازیم خضوع و عبادت مان دلربا و فریبنده نیست
رکوع پیوند این دو است و نماد توانمندی ماست
و همینطور که هر چیزی بین گفتار و عبادت برای کامل شدن آنها نیاز است رکوع نماد آن است

برای مثال؛ گفتیم رکوع نماد علم و آگاهی است

وقتی شخصی برای خضوع به رکوع می‌رود. به این نتیجه می‌رسد که می‌بایست خضوعش بیشتر شود لذا خود را توانمند تر ساخته و می ایستد و به سجده می رود
این عمل راز نماز است و نماد هر آنچه که تکمیل کننده ایمان ما میباشد هست
ولایت مداری، علم، عمل، استواری و هر آنچه مکمل است نمادش این عمل است و این نمادی قویست که خداوند برای ما قرار داده است
همانطور که فراماسونها یکسری نماد را برای خود قرار داده اند
رکوع بما می گوید که نیم خیز باش یعنی هم خضوع داشته باش، هم عبادت کن و هم عمل نما
وقتی به رکوع میروی به این فکر کنید که از حرکت و عمل چه سهم شماست و باید چه کنید؟

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

منتشر شده در اعتقادیروانشناسی و آموزشی

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *